TSH Vliegtuigmaakindustrie
De luchtvaart moet bijdragen aan het Klimaatakkoord van Parijs. De Nederlandse luchtvaartmaakindustrie kan op belangrijke nichegebieden bijdragen aan de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie duurzame vliegtuigen.
Door de TSH (TopSector High Tech)-regeling draagt Nederland hier aan bij en werken we aan het verdienvermogen van de maakindustrie, samen met kennisinstellingen en belangrijke ketenpartners.
In het kort
- Nadruk op het versnellen van de verduurzaming van de luchtvaart en toegang tot de waardeketen van vliegtuigbouwers (OEM’s- Original Equipment Manufacturers).
- Thematische scope uitbreiding (elektrische voortstuwing en onbemande luchtvaart).
- Het is mogelijk om samen te werken binnen de EU of met strategische luchtvaartlanden buiten de EU.
Hoe werkt het?
Door deze regeling versterken we de internationale positie van het Nederlandse luchtvaartecosysteem en vergroten daarmee de kansen op Nederlandse deelname aan de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie duurzame vliegtuigen.
- Er moeten consortia gevormd worden waarbij ten minste één bedrijf betrokken is;
- Voorstellen worden getoetst op basis van de rangschikkingscriteria die in de regeling worden genoemd;
- Bij internationale samenwerking kan er alleen een toekenning gedaan worden aan Nederlandse deelnemers.
Zie ook
TSH Vliegtuigmaakindustrie (rvo.nl)
Om welke bedragen gaat het?
Voor verslagjaar 2023 stond er op de ontwerpbegroting 2025 van het ministerie van Economische Zaken ongeveer twee miljoen euro aan uitgaven vanuit het bedrijvenbeleid die aan dit instrument zijn te koppelen.
Wie profiteren ervan?
- De vliegtuigmaakindustrie, onderhoudsbedrijven en kennisinstellingen.
- Internationale partners van Nederlandse consortia (door samen te werken worden kennis en financiën gerichter ingezet).