PPS Innovatie (PPS-I)
De PPS-Innovatie is een subsidie voor privaat-publieke samenwerking (PPS) tussen bedrijven en onderzoeksorganisaties. Met de PPS-Innovatie wil het ministerie van Economische Zaken (EZ) ontwikkeling, verspreiding en innovatie van hoogwaardige kennis op de Kennis- en Innovatieagenda’s (KIA) stimuleren.
In het kort
- Wanneer bedrijven investeren in R&D-projecten uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksinstellingen, legt het ministerie daar 30 procent van het geïnvesteerde bedrag aan PPS-toeslag bij. Deze ‘verdiende’ PPS-toeslag moet worden ingezet voor nieuwe R&D-projecten. Deze opzet was van kracht tot en met 2023.
- Vanaf 2024 is de regeling aangepast, waarbij Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) een budget ontvangen waarmee onderzoeksactiviteiten gefinancierd kunnen worden.
- In de periode 2020-2023 behoort 45 procent van het aantal deelnemers aan de projecten waarop PPS-toeslag is ingezet, tot het mkb.
- De PPS-toeslag is geëvalueerd in 2021. Conclusie: de PPS-toeslag is doeltreffend en doelmatig in het bevorderen van R&D in PPS-verband.
Hoe werkt het?
Een PPS bestaat minimaal uit één onderzoeksinstelling en één ondernemer. Wanneer bedrijven investeren in onderzoek en ontwikkeling van een onderzoeksorganisatie, legt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat daar een subsidie van 30 procent van het geïnvesteerde bedrag bij.
- Elk R&D project onder een domein van één van de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) kan de PPS-toeslag aanvragen.
- Het privaat geïnvesteerde bedrag bepaalt de grondslag voor de hoogte van de toeslag.
- Elk TKI-domein bepaalt uiteindelijk hoe de subsidie wordt verdeeld over de verschillende PPS-projecten.
De PPS-toeslag werd ingevoerd in 2013 en bedroeg toen 25 procent. In 2018 is de PPS-toeslag verhoogd naar 30 procent.
Per 2024 is de regeling aangepast naar PPS-Innovatie en is er een nieuwe werkwijze in werking getreden.
- In de nieuwe systematiek zijn onder meer subsidieplafonds per TKI, dus per sector geïntroduceerd.
- In de tweede plaats zijn er meer concrete eisen gesteld aan het programma dat TKI’s moeten indienen bij de aanvraag voor PPS-programmasubsidie. In het verlengde daarvan zijn TKI’s verplicht om binnen anderhalf jaar na de start van het PPS-programma vast te stellen voor welke samenwerkingsprojecten ze de ontvangen PPS-programmasubsidie willen aanwenden, en ook binnen die anderhalf jaar concrete informatie te verstrekken over die samenwerkingsprojecten aan de minister (RVO).
- In de derde plaats is de PPS-projecttoeslag afgeschaft.
Tot slot zijn de maximale steunintensiteiten voor fundamenteel onderzoek en voor niet-economische activiteiten verlaagd van 100 procent naar 80 procent. Verder is het mogelijk gemaakt voor TKI’s om aanspraak te maken op een in de algemene groepsvrijstellingsverordening voorziene ophoging (‘top-up’) van de steunintensiteiten voor industrieel onderzoek en voor experimentele ontwikkeling naar 60 procent en respectievelijk 40 procent, mits aan de specifieke eisen voor toepassing van die top-up, als vervat in de algemene groepsvrijstellingsverordening, is voldaan.
Hoeveel werd geïnvesteerd?
- Vanaf 2020 neemt de inzet van zowel PPS-toeslag als private bijdragen aanzienlijk toe.
- Naast de gebruikelijke private bijdragen en de PPS-toeslag spelen ook andere subsidies een rol. In veel gevallen zullen dat Europese subsidies zijn of bijdragen van NWO.
Projecten met inzet van PPS-toeslag (omvang en wijze van financiering), 2018-2023 (€ mln)
Cash | Ingezette toeslag | Natura | Overige subsidies | |
---|---|---|---|---|
2018 | 135 | 168 | 106 | 34 |
2019 | 74 | 111 | 69 | 48 |
2020 | 60 | 136 | 129 | 51 |
2021 | 72 | 154 | 101 | 44 |
2022 | 65 | 148 | 105 | 28 |
2023 | 59 | 157 | 137 | 45 |
Wie profiteren ervan?
- Gemeten vanaf 2020 behoort 45 procent van het aantal deelnemers aan de projecten waarop PPS-toeslag is ingezet, tot het mkb.
- Opvallend is dat vooral de universiteiten relatief meer PPS-toeslag hebben ontvangen de afgelopen jaren. Dit komt onder andere omdat universiteiten de mogelijkheden van de regeling beter hebben benut.
- Met de introductie van de PPS-Innovatieregeling en de daaruit volgende aanpassingen van de subsidiepercentages is de verwachting dat het percentage mkb dat gebruik maakt van de regeling zal toenemen.
Deelnames aan PPS-projecten naar type deelnemers, 2018-2023
Grootbedrijf | Onderzoeksorganisaties | MKB | Overige partijen | |
---|---|---|---|---|
2018 | 193 | 75 | 365 | 98 |
2019 | 225 | 90 | 405 | 151 |
2020 | 478 | 547 | 407 | 231 |
2021 | 515 | 683 | 553 | 298 |
2022 | 421 | 592 | 495 | 240 |
2023 | 475 | 578 | 380 | 231 |
Meerjarig ingezette PPS-toeslag naar ontvangende partij, 2018-2023 (€ mln)
Bedrijven | Onderzoeksorganisaties | Universiteiten | TO2-instituten | |
---|---|---|---|---|
2018 | 19,5 | 46,9 | 71,1 | 31 |
2019 | 4,8 | 11,3 | 73 | 21,6 |
2020 | 4,2 | 20,6 | 80 | 31,3 |
2021 | 8,6 | 22,9 | 84 | 38 |
2022 | 8,6 | 21,1 | 77,4 | 41,2 |
2023 | 13,5 | 23,8 | 91,2 | 27,9 |
Wat heeft het opgeleverd?
In 2021 is de regeling geëvalueerd over de periode 2016-2020. Uit de evaluatie blijkt dat de PPS-toeslag doeltreffend en doelmatig is in het bevorderen van onderzoek in PPS-verband. De PPS-toeslag heeft in de evaluatieperiode bijgedragen aan het tot stand komen van 2.252 PPS-projecten binnen de regeling, waaraan in totaal 2.453 unieke bedrijven en 236 unieke kennisinstellingen hebben deelgenomen. De regeling heeft geleid tot naar schatting 83 miljoen euro aan additionele private bijdragen in PPS-verband per jaar, waarmee er per euro besteed aan de PPS-toeslagregeling door het Rijk naar schatting 0,5 euro additionele private bijdrage aan PPS is gerealiseerd.